Andrian Cheptonar: ”Oferim consultanță GRATUITĂ unghenenilor la orice etapă a migrației”

  • Andrian Cheptonar: ”Oferim consultanță GRATUITĂ unghenenilor la orice etapă a migrației”
De mai bine de trei ani suntem alături de tine. De trei ani îți oferim informații veridice și în scurt timp. De trei ani ne ești fidel și ai încredere în noi, iar acest lucru demonstrează că ne facem munca bine. De trei ani am adunat în jurul nostru mulți prieteni și parteneri și de mai multe ori am reușit să stârnim interesul publicului și al jurnaliștilor, în mod special. Putem spune că am ajuns de zeci de ori în ”gura presei” și de fiecare dată am fost ”vorbiți” de bine. În această toamnă Centrul NEXUS Ungheni, prin activitățile sale a atras atenția ziariștilor locali. Așa că Andrian Cheptonar, directorul centrului, a răspuns la mai multe întrebări celor de la ”Expresul” din Ungheni. Un interviu despre cine suntem, ce facem și cum te ajutăm…delectează-te!

Expresul: Cu ce vă ocupați?

Andrian Cheptonar: Încă de la lansarea sa, în februarie 2013, Centrul NEXUS Ungheni oferă consultații și asistență moldovenilor la orice etapă a migrației. Mai exact, orice persoană care intenționează să plece peste hotare, care se află deja în străinătate sau intenționează să revină acasă se poate adresa la noi cu orice întrebare. Noi îi vom oferi, în cel mai scurt timp, un răspuns detaliat, care să conțină informațiile pe care le solicită și pașii pe care trebuie să îi întreprindă pentru a-și realiza scopul.

E: Cât costă serviciile NEXUS? Și… de ce îi numiți pe beneficiarii dumneavoastră “clienți”?

A.C: Sigur, munca noastră are un cost, ca orice alt serviciu. Dar pentru clienții NEXUS, în prezent, serviciile sunt GRATUITE. Or, NEXUS beneficiază în prezent de un suport financiar oferit de poporul elvețian prin Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC). În ceea ce privește termenul ”clienți” acesta este unul principial pentru noi, în pofida faptului că nu percepem plăți pentru servicii. Migrantul este o persoană activă, care știe să caute și să își asume riscuri, să ia decizii. El consumă serviciile noastre, fără plată, dar și serviciile partenerilor NEXUS, ale altor prestatori – servicii care au costuri, respectiv sunt clienți și nu simpli beneficiari asistați. Dar, rog atenție, începînd cu luna noiembrie centrul NEXUS va include paralel și anumite servicii (specializate) cu plată, dar care însă vor fi cu mult mai ieftine decât cele practicate pe piață.

E: Prin oferirea ajutorului celor care vor să migreze, NEXUS nu stimulează cumva plecarea moldovenilor peste hotare?

A.C.: Nu. Persoanele care se adresează la NEXUS sunt mature, iar noi le tratăm cu respect pentru capacitatea lor de a lua decizii. Considerăm că decizia de a migra, de a lăsa tot ce au acasă și de a începe o altă viață peste hotare este foarte dificilă și este luată după reflectări îndelungate. Este, cu siguranță, o decizie asumată. Persoanele care vin la NEXUS după ajutor cunosc bine deja ce își doresc, fie că vor să plece, fie că vor să schimbe țara în care lucrează sau doresc să revină acasă și să investească banii acumulați în migrație. Uneori, avem persoane care vin în biroul nostru și ne roagă să le recomandăm unde să migreze. Nu oferim asemenea răspunsuri, pentru că nu riscăm să ne asumăm responsabilitatea pentru decizii schimbătoare de viață. Ce facem, de fapt, la NEXUS? La general vorbind, oferim suport migrației circulare. Ajutând moldovenii să migreze mai calitativ – adică având un loc de muncă rezervat, cunoscând limba țării de destinație înainte de plecare, având diplomele echivalate – îi ajutăm să își realizeze mai rapid scopurile pentru care au decis să migreze și, respectiv, să se întoarcă mai repede în Moldova, să investească, să beneficieze de programele de stat care le oferă suport financiar la inițierea unor afaceri, să se angajeze acasă și să se reintegreze.

E: Care solicitări sunt cele mai frecvente? Cu ce întrebări se adresează unghenenii la NEXUS și cum îi ajutați?

A.C.: Clienții noștri se adresează cel mai des în prezent pentru asistență în căutarea unui loc de muncă în străinătate, cu precădere în spațiul UE. Sunt solicitate și informații despre unde se poate învăța o limbă străină în Ungheni, cum poate fi accesată o bursă de studii în străinătate, cum poate fi obținută o viză de muncă pentru un stat UE, cum pot echivala diploma de studii pentru a fi recunoscută în UE, care este procedura de emigrare în Canada, care e procedura de înmatriculare a copiilor minori în instituțiile preșcolare sau școlare în țara de destinație, care e procedura de redobândire a cetățeniei române etc. Oferim răspunsuri la toate aceste solicitări. Este foarte important să menționez că NEXUS nu are un set prestabilit de întrebări. Noi suntem dispuși să oferim răspunsuri la orice întrebare și asistență pentru atingerea scopurilor migraționale ale fiecărui client în parte. Deseori, avem creșteri bruște ale unor și acelorași întrebări, creșteri oarecum sezoniere. Cu un an în urmă, când Federația Rusă aplica frecvent interdicții de intrare, la NEXUS se adresau mulți migranți care doreau să afle de ce le-a fost aplicată interdicția și care sunt modalitățile de anulare a ei. Acum, de exemplu, avem foarte multe solicitări de informații privind Programul Green Card al SUA (Electronic Diversity Visa), care a început în acest an pe 4 octombrie și se termină pe 7 noiembrie.

E: Foarte interesant. Și, cum ar trebui să procedeze un cetățean moldovean, căruia i-a fost interzisă intrarea în Federația Rusă?

A.C.: În primul rînd, trebuie să se adreseze cu o interpelare la Serviciul Federal de Migrație (SFM/ФМС). Interpelarea poate fi depusă online - pe site-ul oficial al Ministerului Afacerilor Interne al Federației Ruse - sau prin poștă. Centrul NEXUS vine în ajutor clienților prin oferirea unei scrisori tipizate, pe care o depune online. Dacă scrisoarea e trimisă prin poștă, trebuie să se facă în adresa subdiviziunii SFM care a pus interdicția. La depunerea cererii, indiferent de modalitate, este necesar să se respecte mai multe reguli, pentru a fi siguri că cererea este înregistrată și acceptată pentru examinare și executare. Pentru a crește șansele primirii unui răspuns, este recomandat să se atașeze la cerere copia pașaportului. De obicei, răspunsul poate veni în 5 - 30 de zile. După primirea răspunsului oficial, prin care se comunică motivele aplicării interdicției de intrare pe teritoriul Federației Ruse, persoana poate iniția demersurile pentru anularea ei.

E: Dacă motivarea clientului este bine documentată, conform circumstanțelor expuse, Serviciul Federal de Migrație al Federației Ruse ar trebui să anuleze interdicția de intrare. În cazul Green Card, ce fel de suport puteți oferi?

A.C.: Loteria Green Card este foarte populară la noi. Moldova se află în top 5 al țărilor din Europa care au câștigat în 2016 Loteria pentru Programul Diversity Immigration Visa 2017. În 2016, un număr de 1762 de moldoveni au avut norocul să fie ”extrași” la loteria pentru Green Card. Această cifră ne situează pe locul 18 în lume și pe locul 5 în Europa după numărul de câștiguri la loteria Green Card pentru anul acesta. Apropo, procedura de completare a formularului pentru Green Card este foarte simplă și durează 15- 20 minute, dacă ești pregătit și știi ce ai de făcut. Este nevoie de cunoștințe elementare. Oricine poate să facă solicitarea, fără să folosească serviciile unor companii intermediare, care percep comisioane de mii de dolari.

E: Cum efectuați cercetarea, ce faceți pentru a găsi răspunsurile la întrebările migranților?

A.C.: Având o experiență de mai mult de trei ani în domeniu, NEXUS are o bază de date foarte mare cu informații privind majoritatea țărilor de interes pentru moldoveni. Vorbesc aici nu doar despre experiența Centrului NEXUS Ungheni, ci a întregii rețele – din Chișinău, Edineț, Cahul, Cimișlia și Rezina. Sigur că deseori avem solicitări care necesită o cercetare suplimentară. Pentru a obține informațiile necesare migranților apelăm la tot spectrul de metode disponibile – de la simpla cercetare pe paginile oficiale guvernamentale ale Republicii Moldova sau ale țărilor de destinație, până la scrierea de interpelări sau apelarea diverselor instituții din țară și străinătate, studierea forumurilor pe internet. Vreau să menționez că la NEXUS fiecare consultant vorbește fluent limba engleză, iar unii dintre noi mai vorbesc germana, franceza, portugheza sau chiar greaca. Acest element ne ajută să înțelegem mai bine și mai rapid informațiile oficiale și, respectiv, să le oferim clienților. După procesarea inițială a solicitării, informația oferită mai este verificată de alte două persoane, astfel încât să ne asigurăm că răspunsul este corect și deplin.

E: Care sunt modalitățile de oferire a răspunsurilor la solicitări?

A.C.: Sunt diverse și, de fiecare dată, în conformitate cu posibilitățile clientului. De obicei, clientul vine în biroul nostru, unde îi oferim informația în scris, iar consultantul NEXUS o citește împreună cu el și îi explică detaliat cum trebuie să procedeze. Există, însă, situații când clienții noștri nu pot veni la Centrul NEXUS sau ne-au contactat telefonic, prin email sau Skype pentru a ne cere suportul. În aceste cazuri, le oferim răspunsurile în modul în care le convine lor – îi apelăm telefonic sau prin Skype, le trimitem informația pe email etc. Au fost cazuri când am trimis plicul conținând informația solicitată prin maxi-taxi în Italia.

E: Unde se află Centrul NEXUS Ungheni, cum puteți fi găsiți?

A.C.: Ne aflăm pe strada Barbu Lăutaru 26, la primul etaj al sediului Camerei de Comerț și Industrie din Ungheni. Putem fi apelați la numerele de telefon 0 236 84 999 sau 060 669 639; ori prin Skype pe ID-ul nexus_ungheni

Doar cu NEXUS migrează pregătit, revino mulțumit!

Ce-ți oferă NEXUS?

  • Servicii gratuite de consultanță referitoare la migrație
  • Informații ample, veridice și din surse autorizate
  • Asistență individuală și suportul întregii echipe
  • Soluții din partea partenerilor noștri
Dacă te-am convins, devino clientul nostru completând câmpurile de mai jos.